Offentlig ansatt eller jeg jobber med barn og er bekymret
Her finner du forslag til hvordan du kan gå frem når du er bekymret for et barn:
1. Finn ut hvorfor du er bekymret.
a. Hva sier barnet som gjør deg bekymret?
b. Hva gjør barnet som gjør deg bekymret?
c. Hvor lenge har du vært bekymret?
d. Hvor ofte har du vært bekymret?
2. Snakk deretter med lederen din eller en kollega om bekymringen. Etter samtalen kan dere komme frem til en av disse konklusjonene:
a. Vi er ikke bekymret.
Ved en slik konklusjon behøves det ikke å gjøre noe mer, men hvis du fortsatt mener at det foreligger tegn på alvorlig omsorgssvikt eller at barnet blir mishandlet, skal du ifølge loven, på eget initiativ, melde fra til barneverntjenesten.
b. Vi er usikre.
Dere kan ringe barneverntjenesten for å drøfte deres bekymring uten å si navnet på barnet.
c. Vi er bekymret.
I de aller fleste tilfellene bør dere da snakke med barnet og/eller foreldrene for å informere om deres bekymring og forsøke å finne løsninger i felleskap.
NB. Foreldrene skal ikke involveres ved mistanke om straffbare handlinger f.eks. vold eller seksuelle overgrep. Da skal dere ta direkte kontakt med barneverntjenesten.
3. Snakk med foreldrene og barnet
a. Fortell det du har sett
Faktaopplysninger, ikke synsing eller det du tror/mistenker.
Deler foreldrene din bekymring?
Skriv referat som sendes ut til foreldrene
b. Oppsummer samtalen med din leder eller en kollega
Er dere fortsatt bekymret?
4. Finn ut hva som må gjøres
a. Vi ordner opp selv
Finn tiltak og oppfølging i samarbeid med foreldrene. Konkretiser tiltakene og hvem som har ansvar for hva. Skriftliggjøring er viktig. Dersom det ikke blir enighet om samarbeid, må dere vurdere om bekymringer er så alvorlig at barneverntjenesten likevel skal involveres.
b. Vi trenger støtte fra andre
I samråd med foreldrene kan dere finne ut av hvem som best mulig kan hjelpe. Eksempler kan være helsestasjonen, PPT, BUP, familievernkontoret, barneverntjenesten, fastlege med flere.
Barneverntjenesten kan også være med i samtaler med foreldre hvor informasjon om hva vi kan bistå med blir gitt.
c. Bekymringen er så alvorlig at barneverntjenesten kontaktes.
Dere kan melde skriftlig bekymring eller ringe barneverntjenesten for å be om et møte.
Alvorlig bekymring for et barn utløser opplysningsplikten. Ved mindre bekymring sendes
bekymringsmelding til barneverntjenesten i samarbeid (samtykke) med foreldrene.
Gå til opplysningsplikt til barnevernet og barnevernets adgang til å gi opplysninger