Kommunens buer i Kvikne Østfjell

Foto: Esten Sødal Skullerud

Tynset kommune eier 4 buer i Kvikne østfjell, i Grønntjønnan/Y-tjønnan området og innenfor/ved grensa til Forollhogna Nasjonalpark .

Vipps nummer for betaling er: 518958

Veibua (Hårråbua)

Veibua (Hårråbua) ligger ved adkomstveien og er låst i sommerhalvåret.

Bua må reserveres på Inatur. Gå til www.inatur.no.

Bua har 5 sengeplasser, er utstyrt med ulltepper og noen hodeputer.

Den kan kun leies for to døgn av gangen. Leie av Veibua er kr 423,- per døgn, uavhengig av antall personer.

Veibua

Bilde av Veibua

Enmolægeret, Tjuvholbua, Y-tjønnan

De tre buene inne i selve området Enmolægret,  Tjuvholbua og Y-tjønnbua står åpne hele året, bortsett fra 10 dager under rypejakta (09.09 - 19.09).
I tillegg er Y-tjønnbua forbeholdt garnfiskere fredag til søndag i perioden 01.07 - 17.08, og dermed stengt for allmennheten helgedagene i denne perioden.

Klikk for stort bilde

Overnatting i buene i fjellet;  Y-tjønnan, Enmolægeret og Tjuvholbua, koster kr 152,- pr døgn pr person. Alle buene er i god stand. Buene er utstyrt med vedovn,  propanapparat (kokeplater), solcellepanel, ulltepper og enkelt kjøkkenutstyr for 4-6 personer. Sengeplass for 4.  Buene benyttes av mange. Vi henstiller derfor til at hunder skal ligge på golvet.

Ta hensyn til andre fjellfarere. Forlat bua i den stand du selv ønsker å finne den.

Kartreferanser til buene:

Oppsyn med buene utføres av fjelloppsynet knyttet til Kvikne Utmarksråd. Gå til til Kvikne Utmarksråd.

Ved feil, mangler, tips: Ta kontakt med Servicetorget Tynset:,
tlf. 62 48 50 00,   Send e-post til postmottak@tynset.kommune.no