Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering

Med forankring i helse- og omsorgslovgivningen finnes en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomheten i Tynset kommune.

Den koordinerende enheten skal bidra til å sikre helhetlig tilbud til pasienter og brukere med behov for sosial, psykososial og/eller medisinsk habilitering og rehabilitering.

Koordinerende enhet har det overordnete ansvaret for individuell plan og koordinator:

• Motta meldinger om behov for individuell plan, koordinator og barnekoordinator
  • Utarbeide rutiner for individuell plan, koordinator og barnekoordinator
  • Oppnevning av koordinator og barnekoordinator
  • Kompetanseheving om individuell plan, koordinator og barnekoordinator
  • Opplæring og veiledning av koordinatorer og barnekoordinatorer

Koordinerende enhet skal legge til rette for brukermedvirkning, ivareta familieperspektivet og bidra til samarbeid på tvers av fagområder, nivåer og sektorer. Den skal ha oversikt over tilbud innen habilitering og rehabilitering og samarbeider med Vedtakskontoret i helse- og omsorgssektoren ved mottak om meldinger om mulig behov for habilitering og rehabilitering.

Individuell plan, koordinator og barnekoordinator:

Individuell plan:

Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjener har rett til å få utarbeidet en individuell plan. Dersom vedkommende ønsker en slik plan blir det oppnevnt en koordinator til å lede planarbeidet

Formålet med individuell plan er å sikre at det gis et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud, sikre brukermedvirkning og styrke samhandlingen mellom alle aktører.

Koordinator:

Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester har rett på å få oppnevnt en koordinator, selv om det takkes nei til individuell plan.

Formålet med koordinator er å sikre at det gis et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud, sikre brukermedvirkning og styrke samhandlingen mellom alle aktører

Koordinator kan oppnevnes fra alle kommunale/ interkommunale instanser, men skal være en i fagnettverket rundt tjenestemottaker.

Barnekoordinator:

Barnekoordinator er en rettighet og et tilbud til familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarig og sammensatte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester.

Ordningen gjelder frem til barnet er 18 år.

Barnekoordinator skal sørge for at familien og barnet får nødvendig informasjon og veiledning om tjenestetilbud, bidra til at de mottar tilbud om eller ytelser av helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester, sørge for at tjenestetilbudet blir koordinert og fremdrift i individuell plan der det foreligger.

Barnekoordinator kan oppnevnes fra alle kommunale/ interkommunale instanser, men skal være en i fagnettverket rundt familien

For mer informasjon se Helsedirektoratets veileder «Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier»:

Barnekoordinator - Helsedirektoratet

Ansvarsgruppe:

Hensikten med å ha ansvarsgruppe er å sikre tverrfaglig samarbeid, informasjonsflyt og koordinerte tjenester. Ansvarsgruppen skal ha et helhetlig fokus på livssituasjonen til den/de det gjelder og gruppen må arbeide for å fremme utvikling på de ulike livsområdene. Brukeren skal bli hørt, sett og møtt med respekt.

Ansvarsgrupper er ikke pålagt i lov eller forskrift, men anbefalt i flere nasjonale veiledere.  I Tynset kommune benyttes ansvarsgruppe som begrep og arbeidsform der det er aktuelt med barnekoordinator, koordinator og individuell plan.

Når det er oppnevnt koordinator eller barnekoordinator vil den personen lede ansvarsgruppen.

Skjema henvendelse om individuell plan og koordinator (DOC, 47 kB)

Irene Strand
Fagleder